با دسترسی توسعه‌دهندگان برنامه به پلتفرم‌هایی نظیر اپ استور اپل و پلی استور شرکت گوگل برای فروش و انتشار اپلیکیشن‌های خود بی‌تردید کسر بخشی از درآمد فروش برنامه‌ها به‌عنوان کارمزد اقدام کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که میزان کارمزد دریافتی توسط شرکت‌ها تا چه اندازه می‌تواند باشد؟ در حال حاضر ظاهرا استانداردهای صنعتی از اخذ کارمزد ۳۰ درصدی حکایت دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد که برخی توسعه‌دهندگان این رقم را بیش از اندازه قلمداد می‌کنند.


اگرچه برخی شرکت‌ها از مدت‌ها پیش بابت اقدامات اپل گلایه داشتند؛ اما اخیرا شاهد وقوع تحولی بزرگ در این حوزه بودیم. کمپانی Epic با اتخاذ یک تصمیم جنجالی اپل را علنا به چالش کشید و این اقدام نهایتا موجب شکل‌گیری یک جدال حقوقی تمام‌عیار شد. اکنون به‌نظر می‌رسد که سازمان‌های تنظیم مقررات در سراسر جهان با برگزاری گردهمایی‌هایی این موضوع را موردتوجه قرار داده‌اند. به‌عنوان مثال یک قانون‌گذار در کشور روسیه با تنظیم یک پیش‌نویس قانونی پیشنهاد داده است که کارمزد دریافتی توسط کمپانی‌هایی نظیر اپل و گوگل بایستی به حداکثر ۲۰ درصد محدود شود.

بعلاوه این قانون فروشندگان برنامه نظیر اپل و گوگل را ملزم می‌کند تا یک‌سوم مبلغ کمیسیون دریافتی خود (اساسا معادل ۳۰ درصد از کارمزد ۲۰ درصدی دریافتی از توسعه‌دهندگان) را به یک صندوق آموزشی ویژه برای متخصصان IT پرداخت نمایند. این کار بایستی هر ۳ ماه یکبار انجام شود.

بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این قانون نهایتا تصویب خواهد شد یا خیر. اگرچه به باور برخی افراد شرکت Epic دست به اقدام نادرستی زده است؛ اما نظارت عمومی شدید با تبعات معجزه‌آسای خود یقینا اپل را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.

نوشته روسیه به‌دنبال کاهش تعرفه کارمزد اپل از اپلیکیشن‌های منتشر شده در اپ استور است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .