بازار گوشی موبایل

بر اساس گزارش منتشر شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته رشدی بیش از ۳۰۰ برابر نسبت به سال ۹۷ داشته است. بر اساس آمار منتشر شده، طی سال گذشته ۱۱ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۲۲۹ دستگاه گوشی موبایل وارد کشور شد. تمام این گوشی‌ها در سامانه همتا ثبت شده و تحت پوشش طرح رجیستری موبایل وارد بازار شدند.

این در حالی است که در سال ۹۷ تنها ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۷۸ دستگاه گوشی موبایل از طریق سامانه همتا و طرح رجیستری وارد کشور شد. بر همین اساس، رشد واردات گوشی به کشور در سال گذشته نزدیک به ۳۲۰ درصد بوده که رقم قابل توجهی است.

ورود ۱۵ میلیون گوشی موبایل به کشور در سال گذشته

البته باید به این آمار تعداد ۳ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۱۸۴ عدد تلفن همراه که به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند را نیز اضافه کرد. به این ترتیب در سال ۹۸ تعداد کل تلفن‌های همراه وارد شده به کشور به عدد ۱۵ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسید. این رقم شامل گوشی‌های وارد شده از طریق شرکت‌‌های وارداتی و گوشی همراه مسافری می‌شود.

تعداد گوشی‌های مسافری وارد شده در سال ۹۷ نیز ۳ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۳۰۳ دستگاه بود. به این ترتیب تعداد کل گوشی‌های موبایل وارد شده در سال ۹۷ مقدار ۵ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۸۱ دستگاه بود.

یکی از عوامل تاثیر گذار در این آمار، گسترش استفاده از سامانه همتا و کاهش واردات گوشی‌های همراه قاچاق به کشور است که نشان می‌دهد این سامانه برای احقاق هدف اصلی خود کارآمد بوده است.

بازار گوشی موبایل

افت تولید تلفن همراه در داخل

خبر بد برای تولیدکنندگان تلفن همراه داخلی آن است که در سال ۹۸ همراه با افزایش واردات، تولید گوشی موبایل در داخل با افت ۱۶ درصدی همراه بوده است. بر اساس آمارهای وزارت صمت، طی سال گذشته تعداد ۳۰۲ هزار و ۱۳۵ دستگاه گوشی موبایل در داخل تولید شده است. این در حالیست که تعداد تلفن‌های همراه تولید شده در سال ۹۷ به عدد ۳۶۱ هزار و ۱۳۱ دستگاه می‌رسید.

نوشته افزایش ۳۲۰ درصدی واردات گوشی موبایل در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .