“عزیزانی گلایه داشتند و میدانیم که در چند وقت اخیر سرویسهای اینترنتی عراق دچار مشکل شده و تقریبا اینترنت از دسترس خارج شده. همه دوست دارند با خانوادههایشان به نوعی ارتباط داشته باشند و این فضای ملکوتی را در قالب پیام رسانهای اینترنتی به آنها منتقل نمایند. اما با مشکل افزایش قیمت بسیار بالا مواجه شدند و از این نظر گلایه داشتند چرا که یک گیگابایت اینترنت را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریداری کردیم. برای خود بنده چیزی در حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه نیم ساعت تماس از تهران با من ارسال شده و پیامک شده است. دوستانی میگفتند که ای کاش مسئولین اپراتورها رسیدگی کنند تا هر چه سریعتر این مشکل حل بشود ….”
این چند جملهای بود که جناب مجید اخوان، گزارشگر واحد مرکزی خبر در حین اخبار ساعت ۱۳ این شبکه بیان کرد که حاوی اطلاعات و جزئیات عجیبی بود. طبیعتا از یک سو تاسف بسیاری از مردم را از بابت گرانی بستههای اینترنتی در عراق بر میانگیخت و از سوی دیگر تعجب همه را بابت قبض ۷۰۰ هزار تومانی برای تماس از ایران به عراق را به همراه داشت که با یک حساب سرانگشتی از هزینه ۲۳ هزار تومانی در هر دقیقه خبر میداد.
ادعای مجری شبکه خبر در حالی است که اپراتورها همانند سالهای گذشته برای ایام اربعین تعرفههای اختصاصی تدوین کردهاند و در این مناسبت صرفا با این نرخنامه اقدام به محاسبه کارکرد مشترکینشان مینمایند. به طور مثال میتوان به تعرفههای همراه اول در این رابطه اشاره کرد که به شرح زیر بوده و عینا از سایت رسمی این شرکت نقل قول میشود:
تعرفه مکالمه مشترکین همراه اول با ایران دقیقه ای ٣٢٠٠ تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقهای ۲۱۰۰ تومان، ارسال پیامک ٩٠٠ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۸۵۰ تومان محاسبه میشود. گفتنی است روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامک نیز رایگان است.
با توجه به ادعای مجری شبکه خبر به نظر میرسید که اپراتورها صداقت کافی را در محاسبه کارکرد مشتریانشان نداشتهاند و این موضوع را از طریق روابط عمومی همراه اول پیگیر شدیم (قابل ذکر است که شماره مجری واحد مرکزی خبر از جمله شمارههای شرکت همراه اول محسوب میشود).
امیر کیهان مدیر اداره ارتباطات شرکت همراه اول در مصاحبه اختصاصی با آیتیرسان اعلام کرد که به طور قطع هزینه اعلامی ایشان صرفا بابت ۳۰ دقیقه تماس از ایران نبوده و هزینه این نوع تماس ۶۳ هزار تومان خواهد بود که در غیر این صورت همراه اول آمادگیاش را بابت هرگونه جبران خسارت یا ارائه مستندات اعلام میکند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما پیرامون اینکه به نظرتان چه موردی باعث ایجاد سوتفاهم برای ایشان شده، گفت: احتمالات زیادی برای این اتفاق متصور هستیم که از جمله آنها استفاده از اینترنت آزاد و یا حداقل استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد در اوایل سفرشان بوده که هزینه زیادی برایشان به همراه داشته است. به طور کلی باید مردم از بحث رومینگ و هزینههای آن مطلع شوند تا اتفاقات این چنینی رخ ندهد.
برای مشخص شدن ماجرا سراغ وزیر جوان کابینه دولت رفتیم که البته هنوز پاسخی از سوی ایشان دریافت نکردیم ولی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییتی پیرامون این اتفاق اعلام کرد:
برای مشخص شدن جزئیات ماجرا مستقیما سراغ مجید اخوان، مجری شبکه خبر رفتیم تا حداقل مستندات خود را پیرامون هزینه ۷۰۰ هزار تومانی برای ۳۰ دقیقه تماس از ایران ارائه نماید و تا به این لحظه که گزارش فعلی در حال نگارش است، مدارکی از ایشان دریافت نکردیم. قابل ذکر است ایشان اعلام کردند که به محض دریافت جزئیات مربوطه این مستندات را برای آیتیرسان ارسال خواهند کرد.
جدا از این اتفاقات و بحثهایی که این روزها پررنگ شده در ادامه به مسالهای میپردازیم که شاید شفافیت بهتری نسبت به عملکرد اپراتورها و انتظارات اینچنینی ایجاد نماید.
- سوال اصلی اینجاست که آیا اپراتورها امکان ارائه سرویسهای رایگان را دارند؟
- آیا در صورت دارا بودن این امکان، اصولا اجازه این بذل و بخشش در دستشان هست؟
- و یا یک سوال کلیتر اینکه آیا اپراتورها به گمان بعضیها در حوزه اربعین و خدمت به زائران حسینی کم کاری کردهاند و فقط به فکر سودجویی خودشان بودهاند؟
- سوالی که به صورت ضمنی در صحبتهای جناب اخوان، مجری شبکه خبر نیز بود که اتفاقا واکنشهای زیادی را نیز به همراه داشت.
برای بررسی بیشتر و پاسخ به این سوالات نظر شما را به ارائه اطلاعاتی جلب میکنیم. به طور مثال تعرفه رومینگ همراه اول برای کشور عراق در روزهای عادی به شرح زیر است:
همانطور که مشاهده میشود، این نرخنامه دارای تفاوت زیادی با تعرفه مناسبتی این شرکت است و برای ایام اربعین کاهش قابل توجهی داشته و بدیهی است که در هزینههای زائرین حسینی موثر خواهد بود. فقط در تعرفه پیامک ارسالی در روزهای عادی و تعرفه اختصاصی اربعین چیزی در حدود ۶۰۰ تومان کاهش هزینه وجود داشته و این موضوع در سایر بندهای این تعرفه مشاهده میشود.
تعرفه اینترنت بر اساس نرخ آزاد در ایام اربعین ۸۵۰ تومان به ازای هر مگابایت است که این هزینه در تعرفه روزهای عادی ۲۳۰۰ تومان لحاظ شده است. این بدین معنی است که هزینه یک گیگابایت در ایام عادی به چیزی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد و حتی با تعرفه ایام اربعین نیز هزینه ۸۵۰ هزار تومانی برای مشترکین به همراه خواهد داشت.
حال آنکه اپراتورها تعرفه ۱۵۰ هزار تومانی برای بسته یک گیگابایتی اربعین حسینی در نظر گرفتهاند که حتی مقایسه این عدد با تعرفه آزاد این ایام نیز نشاندهنده صرفه بسیار بالای آن است. این هزینهها طبیعتا در مقایسه با بستههای اینترنت داخل کشور به شدت بالا به نظر میرسد ولی باید توجه داشت که اپراتورها در بخش رومینگ با هزینههای دلاری و شرکتهای خارجی روبرو هستند. از سوی دیگر اینکه در همه جای دنیا این موضوع قبول شده است که رومینگ یک سرویس گرانقیمت بوده و هزینههای آن بسیار بالاست.
این نکته نیز ناگفته نماند که اپراتورها به دلایلی که در ادامه مطرح میکنیم از دریافت هزینههای حداقلی فروگذار نبودهاند و تمام هزینههای لازم را از مشترکین دریافت نمودهاند و بیان مقاله فعلی به معنی هزینه کرد اضافی اپراتورها نیست.
شاید از جمله دلایلی که باعث شده تا بعضی از افراد دچار سوتفاهم شده و اپراتورهای کشورمان را تلویحا به گرانفروشی متهم کنند، مقایسه تعرفههای مربوط به اینترنت اپراتورهای کشورمان با اپراتورهای کشور عراق است ولی نکته به طرز عجیبی ساده است! تعرفه آنها به صورت داخلی محاسبه میشود و ردی از سرویس رومینگ در آنها وجود ندارد!
با یک محاسبه سرانگشتی از هزینه تماس آسیاسل عراق با ایران میتوان متوجه شد که این ارزانی در بحث اینترنت دارای دلیل فنی بوده و تقصیری بر عهده هیچ کدام از شرکتهای ایرانی یا مسئولین داخلی نمیتوان گذاشت. هزینه هر دقیقه تماس از آسیاسل به ایران ۲۸۰ دینار بوده و با احتساب قیمت ۹٫۵ تا ۱۰ تومانی دینار میتوان به هزینه ۲۶۶۰ یا ۲۸۰۰ تومانی هر دقیقه تماس از عراق به ایران رسید.
در مقابل اپراتورهای کشورمان برای هر دقیقه تماس از عراق به ایران هزینه ۳۲۰۰ تومانی در نظر گرفتند که با اضافه کردن هزینههای مربوط به خرید سیم کارت عراقی و از بین رفتن این هزینهکرد پس از مدت مشخص، عملا تفاوت آنچنان نیست که خرید سیم کارت عراقی را توجیه کند. حالا همین محاسبه در مورد ارسال پیامک از عراق به ایران با سیم کارت آسیاسل نشان میدهد که تعرفه همراه اول و ایرانسل چیزی در حدود ۵۰۰ تومان کمتر از هزینه آسیاسل و دیگر اپراتورهای عراقی است!
نکته دیگر در مورد اپراتورهای کشورمان این است که آیا آنها به همین راحتی امکان رایگان کردن هزینهها را دارند؟ اینکه مجری شبکه خبر مسئولین مربوطه را به حل مشکل هزینهها دعوت میکند، چقدر منطقی بوده و چقدر امکان عملی شدن دارد؟
شرکت همراه اول تنها اپراتور بورسی کشورمان است که بورسی بودن آن بدین معنی است که هزاران سهامدار از تصمیمات این شرکت متاثر میشوند. بدیهی است که رایگان شدن خدمتی که متعاقبا در بخش هزینههای ارزی این شرکت تاثیر بسزایی به همراه خواهد داشت و در صورتهای مالی نمایان خواهد شد، تصمیمی است که هزاران سهامدار این شرکت متحمل اثرات حاصل از آن خواهند شد که مشخص نیست آیا همه سهامداران راضی به افزایش هزینههای همراه اول هستند؟
از سوی دیگر ایرانسل شرکتی کاملا خصوصی و سهامی خاص است که طبیعتا تصمیمگیری در این رابطه برای این شرکت به مراتب راحتتر از همراه اول بوده ولی بدیهی است عدم اتخاذ این تصمیم نیز ایراد و اشکال جدی به عملکرد این اپراتور وارد نمیکند چرا که وظیفهای بر عهده این اپراتور گذاشته نشده است.
به بیان دیگر اینکه به طور کلی پای دولت در میان نیست که انتظار رایگان شدن هزینهها را داشته باشیم. همچنین قطعا بسیاری از زائرین حسینی راضی به تضییع حقوق هزاران سهامدار همراه اول و یا تضییع حقوق مالکان ایرانسل نیستند و صد البته که امکانات فعلی نیز با گفتههای بالا اقدام بزرگی است که این شرکتها انجام دادهاند (تمام هزینهها از مشترکین دریافت شده) و با افزایش هزینههای ارزی از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی سال قبل به حوالی ۱۱ هزار تومان فعلی، این افزایش قیمتها منطقی بوده و حتی کاهش قابل توجهی نیز به همراه داشته است.
امیدواریم خبرنگاران که سردمداران شفافیت و ارائه اطلاعات صحیح هستند و مردم نیز چیزی جز این از ایشان انتظار دارند، به این آرمان بزرگ پایبند باشند و در حماسههای بزرگی مانند اربعین که تحسین هر آزادهای را برمیانگیزد، کام مردم را با خبرهای غلط تلخ نکنند. لازم به ذکر است که آیتیرسان این گزارش را با جوابیه وزارت ارتباطات، همراه اول و مسئولین واحد مرکزی خبر بهروز خواهد کرد.
نوشته حکایت تماس ۷۰۰ هزار تومانی و تخریب اپراتورها با یک گزارش تلویزیونی چیست؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.