کمپانی مایکروسافت در مناقشات میان اپل و Epic Games نقش میانجی را ایفا می‌کند. همان‌طور که احتمالا به‌خاطر دارید؛ شرکت Epic اخیرا به بازی محبوب خود با نام فورتنایت قابلیت جدیدی را اضافه کرد. این قابلیت به کلیه کاربران از جمله افرادی‌ که بازی فورتنایت را از فروشگاه اپ استور اپل دانلود نموده‌اند، امکان می‌دهد تا از طریق سیستم پرداخت درون برنامه‌ای توسعه‌دهنده هزینه خریدهای داخل بازی را پرداخت نمایند.

پرداخت‌های انجام شده از طریق سامانه اختصاصی شرکت Epic به نوعی سیستم پرداخت اپل را دور زده و مانع از کسر کارمزد ۳۰ درصدی توسط غول فناوری کوپرتینویی خواهد شد. آژانس‌های نظارتی در ایالات‌متحده و اروپا به منظور تعیین ماهیت ضدرقابتی کارمزد ۳۰ درصدی اپل موسوم به Apple Tax در حال بررسی موضوع هستند.


کمپانی مایکروسافت در بیانیه ارائه شده به دادگاه از شرکت Epic جانب‌داری کرد

اکنون نبرد میان اپل و Epic صرفا بر سر این موضوع است که غول آمریکایی می‌تواند با حذف بازی فورتنایت از فروشگاه اپ استور و مسدودسازی حساب‌کاربری توسعه‌دهنده Epic این شرکت تولیدکننده بازی را مجازات نماید. چنین اقدامی مانع از انتشار به‌روزرسانی‌های جدید برای کاربران سیستم‌عامل‌های iOS و مک خواهد شد. با این‌حال کاربرانی که پیش‌تر نسبت به نصب بازی روی آی‌فون‌های خود اقدام نموده‌اند؛ کماکان قادر به اجرای بازی خواهند بود.

اپل می‌گوید که مجوز بازگشت بازی به اپ‌ استور و واگذاری مجدد حساب‌کاربری به توسعه‌دهنده آن را صادر خواهد کرد؛ اما این اقدام مشروط به غیرفعال نمودن درگاه پرداخت درون برنامه‌ای شرکت Epic خواهد بود. Epic شکایت خود را در این زمینه مطرح نموده و درخواست تعلیق موقت این فرمان را ارائه کرده است. بر این اساس تا زمان حل و فصل مناقشه، اپل مجاز به حذف بازی فورتنایت از اپ استور و بستن حساب‌های کاربری توسعه‌دهنده Epic نخواهد بود.

شرکت Epic با راه‌اندازی سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اختصاصی خود سامانه پرداخت اپل را دور می‌زند

بر اساس گزارش وبسایت CNBC شرکت مایکروسافت در روز یکشنبه بیانیه‌ای را برای دادگاه ارسال کرد که در آن یکی از مهندسان ارشد کمپانی ادعا کرده که مسدودسازی اکانت توسعه‌دهنده Epic مانع از ارائه موتور گرافیکی Unreal Engine توسط این شرکت خواهد شد. Unreal Engine نوعی موتور گرافیکی برای توسعه‌دهندگان است و به منزله چارچوبی برای تولید محتوای گرافیکی ۳ بعدی قلمداد می‌شود.

توسعه‌دهندگان بازی در ازای دریافت مجوز استفاده از این موتور گرافیکی بایستی ۵ درصد درآمد حاصل از فروش را پرداخت نمایند؛ اگرچه در صورت انتشار بازی در فروشگاه Epic Game Store پرداخت چنین هزینه‌ای منتفی خواهد بود. با آغاز ماه مه گذشته شرکت Epic پرداخت بخشی از هزینه‌های مربوط به بازی‌های توسعه‌یافته با موتور گرافیکی Unreal Engine را تا دستیابی توسعه‌دهنده به درآمد ۱ میلیون دلاری به تعویق انداخت.

اظهارنامه یک بیانیه مکتوب است که طی آن افرادی‌که برای ادای شهادت پیرامون یک پرونده در دادگاه حاضر می‌شوند؛ بابت صحت اظهارات خود سوگند یاد می‌کنند. کوین گامیل؛ مدیرعامل واحد توسعه‌دهندگان بازی در شرکت مایکروسافت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: “چنان‌چه موتور Unreal Engine از بازی‌های مخصوص سیستم‌عامل‌های iOS و macOS پشتیبانی نکند؛ در این‌صورت مایکروسافت موظف است تا میان کاربران و مشتریان بالقوه خود در پلتفرم‌های iOS و macOS یا استفاده از یک موتور گرافیکی جدید برای بازی‌ها یکی را انتخاب کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که “اقدام اپل مبنی بر قطع دسترسی Epic به حساب‌کاربری توسعه‌دهنده و عدم پشتیبانی از موتور Unreal Engine برای سیستم‌عامل‌های iOS و macOS به زیان تولیدکنندگان بازی و گیمرها تمام خواهد شد.” همچنین مدیرعامل مایکروسافت خاطرنشان می‌کند که تعداد بسیار محدودی از موتورهای گرافیکی بازی دارای چنین عملکرد و امکانات بی‌شمار و پیشرفته‌ای هستند.

کمپانی Epic ادعا می‌کند که تبعات ناشی از مجازات‌های تعیین شده توسط اپل به‌مراتب فراتر از موتور گرافیکی Unreal Engine خواهد بود. به گفته نیکلاس پن‌واردن؛ معاون ارشد بخش مهندسی شرکت Epic بسیاری از شرکت‌های دارای مجوز استفاده از موتور Unreal Engine سوالات و نگرانی‌های فراوان خود را با این توسعه‌دهنده در میان گذاشته‌اند.

کمپانی Epic علاوه بر طرح دادخواست علیه اپل شکایت مشابهی را علیه گوگل نیز مطرح نموده است. فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل موسوم به گوگل پلی استور نیز بابت انجام خریدهای درون برنامه‌ای کارمزد ۳۰ درصدی را به حساب این شرکت واریز می‌کند. در این میان تنها تفاوت موجود این است که کاربران iOS برای یافتن و نصب اپلیکیشن‌ها روی گجت‌های خود ملزم به استفاده از اپ استور هستند؛ در حالی‌که کاربران اندرویدی می‌توانند اپلیکیشن‌های موردنظر خود را از فروشگا‌ه‌های متفرقه نیز دانلود و نصب نمایند.

راهبرد اپل در دادگاه این است که نشان دهد شرکت Epic شخصا مسئول بروز این مشکلات است و در صورت پذیرش توافق‌نامه‌ای که به امضای کلیه توسعه‌دهندگان رسیده است؛ این مشکل به آسانی قابل حل و فصل خواهد بود. اپل تهدید کرده که حساب‌کاربری توسعه‌دهنده شرکت Epic را در روز ۲۸ آگوست (۷ شهریورماه) مسدود خواهد کرد. در همین تاریخ توسعه‌دهنده دسترسی خود به ابزارهای مخصوص پلتفرم‌های iOS و macOS را از دست خواهد داد.

نوشته اقدامات تنبیهی اپل علیه Epic Games به زیان کاربران و توسعه د‌هندگان بازی تمام خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .
0دیدگاه

ارسال نظر