شرایط دریافت اینماد الکترونیکی

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی یا استفاده از خدمات آنلاین در کنار تمامی مزایایی که دارد، می‌تواند خطرناک و فریبنده باشد. تا چندی پیش پرداخت وجه برای دریافت کالا یا خدماتی به صورت اینترنتی به عنوان یک کار پر ریسک شناخته می‌شد، اما حالا با نظارت دقیق‌تر و اهدای اینماد الکترونیکی اوضاع تغییر کرده است.

شاید همه کاربران در هنگام تجربه اولین خرید خود از یک فروشگاه اینترنتی ابتدا با سوال “اگر پول را گرفت و کالایی ارسال نکرد چه؟” مواجه شده باشند. در هر صورت هراتفاق جدیدی در ابتدا کمی ترسناک است اما با گذر زمان و افزایش نظارت بر روی فعالیت سایت‌های اینترنتی و همچنین بلوغ کاربران در یافتن سایت‌های مورد تائید و ایمن، این ترس به یک تجربه شیرین تبدیل شده است.

اینماد الکترونیکی چیست؟

در ایران اولین، اصلی‌ترین و ایمن‌ترین روش برای اعتماد به یک سایت، بررسی اینماد الکترونیکی یا نماد اعتماد الکترونیکی آن است.

همانطور که از نماش پیداست، اینماد یک نماد است، یک برچسب، یک تائیدیه برای سایت‌‌هایی که تمام مشخصات و اهداف کاری خود را در سامانه اینماد درج کرده و مورد قبول واقع شده‌اند. سایتی که اینماد الکترونیکی دارد یعنی تمامی فعالیت‌هایش طبق قوانین کشور و در تحت نظر است و در صورت انجام کاری خلاف، به زودی بازخواست خواهد شد.

برای کاربران هم روند ثبت شکایت، پیگیری و رسیدن به نتیجه برای سایت‌هایی که اینماد دارند راحت‌تر و تضمین‌شده‌تر است.

اما شرایط دریافت اینماد الکترونیکی چیست؟

اینماد الکترونیکی به چه کسب و کارهایی داده می‌شود؟

دریافت اینماد الکترونیک تنها برای سایت‌هایی که در اینترنت فعالیت دارند و خدمت یا کالایی را در ازای دریافت وجه ارائه می‌دهند، ممکن است. به این ترتیب سایت‌هایی که هیچگونه فرایند خرید یا فروشی در آن‌ها شکل نمی‌گیرد، متقاضی دریافت اینماد نخواهند بود.

نکته قابل توجه آن است که روند فعالیت سایت و کالا یا خدمات ارائه شده در آن باید مورد تایید قوانین جمهوری اسلامی و کسب و کارهای اینترنتی باشد، در غیر این صورت اینماد دریافت نخواهد کرد و احتمالا فیلتر خواهد شد. به عنوان نمونه سایت‌های شرط بندی یا خرید و فروش حیوانات وحشی و شکاری غیرقانونی بوده به هیچ عنوان اینماد دریافت نمی‌کنند.

آیا برای کسب و کارهای فعل در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز اینماد صادر می‌شود؟

بله، برای کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز نیز اینماد الکترونیکی صادر می‌شود.

تفاوت اینماد تک ستاره و دو ستاره چیست؟

اینماد تک ستاره به تمام سایت‌‌های مورد تائید داده می‌شود، اما اینماد دو ستاره تنها به سایت‌هایی داده می‌شود که برای ارتباط بین کاربر، سایت و درگاه پرداخت آنلاین از پروتکل امن SSL استفاده می‌کنند.

چه کسانی می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنند؟

تمامی صاحبان کسب و کارهای آنلاین مورد تائید می‌توانند برای دریافت اینماد الکترونیکی به سایت اینماد مراجعه کرده و پس از احراز هویت، ارسال مدارک، مجوزها و تکمیل نمودن اطلاعات درخواستی، ظرف مدت کوتاهی اینماد الکترونیکی را دریافت کنند.

صاحبان کسب و کار می‌توانند دولتی، حقیقی یا حقوقی باشند، همچنین ملیت افراد نیز می‌تواند تبعه ایران یا اتباع خارجی باشد، در هر کدام از موارد گفته شده، تنها نوع مدارک درخواستی متفاوت است و هیچ تغییری در نوع اینماد اهدا شده ایجاد نمی‌شود.

شرایط دریافت اینماد الکترونیکی

چه مدارکی برای دریافت اینماد الکترونیکی لازم است؟

متقاضیان حقیقی:
  • تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
  • اسناد هویتی متقاضی (شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه)
متقاضیان حقوقی (تجاری/ غیر تجاری):
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
  • تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
متقاضیان دولتی
  • تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

فرایند دریافت اینماد الکترونیکی چقدر طول می‌کشد؟

شیوع ویروس کرونا و رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین دلیلی شد تا روند تائید اینماد الکترونیکی تسریع یابد. در حال حاضر از لحظه ارسال درخواست به شرط تکمیل بودن مدارک، مجوز‌ها و شرایط دریافت اینماد الکترونیکی، ظرف چند روز اینماد الکترونیکی را دریافت خواهید کرد.

آیا ممکن است سایت‌های دارای اینماد نیز مرتکب تخلفی شوند؟

بله، صرف داشتن اینماد به معنای اعتماد کامل به سایت مورد نظر نیست. اینماد الکترونیکی به معنای دریافت تائیدیه قانونی برای انجام کسب و کار آنلاین است. در هر نوع کسب و کاری چه آنلاین و چه غیر آنلاین و یا سنتی امکان ارتکاب تخلف وجود دارد، اما ثبت شکایت، پیگیری و رسیدن به نتیجه برای سایت‌هایی که اینماد دارند، بسیار راحت‌تر و تضمین شده‌تر است.

اگر سایتی به شرایط دریافت اینماد الکترونیکی بی توجهی کند، سریعا نمادش تعلیق می‌شود، با متخلفین به صورت قانونی برخورد می‌شود.

تا کنون اینماد الکترونیکی چه سایت‌هایی تعلیق شده است؟

با ورود به سایت اینماد و مراجعه به منو کناری در قسمت نماد‌های تعلیق شده، می‌توانید لیست تمام سایت‌هایی را که اینمادشان منقضی شده است، مشاهده کنید.

هزینه و مدت زمان اعتبار اینماد الکترونیکی چقدر است؟

اعتبار زمانی اینماد یک سال است و پس از آن باید تمدید شود. همچنین در حال حاضر صاحب کسب و کار برای دریافت اینماد الکترونیکی باید مبلغ ۱۷۵ هزار تومان را پرداخت کند.

آیا یک نفر می‌تواند برای چند کسب و کار اینماد دریافت کند؟

بله، هر فرد با رعایت شرایط دریافت اینماد الکترونیکی می‌‌تواند برای چند کسب و کار آنلاین اینماد دریافت کند. برای اینکار با ورود به حساب کاربری خود و مراجعه به بخش افزودن کسب و کار در منو کناری، می‌توانید چند کسب و کار را اضافه نموده و برای هرکدام اینماد جداگانه تهیه کنید.

نوشته شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .