گزارش سالانه تجارت الکترونیک ایران

مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور که زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند، طی هفته گذشته گزارش سالانه تجارت الکترونیک ایران در سال ۹۸ را ارائه داد. این گزارش به تحلیل و بررسی تجارت الکترونیک در سه حوزه زیرساخت، عملکرد و جمعیت شناسی پرداخته است.

در این گزارش داده‌ها و شاخص‌ها بر اساس مقالات منتشر شده از منابع رسمی مانند بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت ارتباطات و داده‌های جمعیت شناسی بدست آمده از طریق فعالان این حوزه و نمونه‌گیری واحد‌های کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیک ارائه شده است.

در ادامه خلاصه‌ای از مهم‌ترین بخش‌های گزارش سالانه تجارت الکترونیک ایران را مشاهده می‌کنید.

زیرساخت تجارت الکترونیک

  • در این بخش طبق آمارهای ارائه شده ضریب نفوذ اینترنت طی سال ۹۸ با رشد ۳ درصدی به ۹۴ درصد رسید. از این مقدار سهم ضریب نفوذ اینترنت سیار ۸۳ درصد و اینترنت ثابت ۱۱ درصد است. ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه ۶۷ درصد و در جهان ۵۶ درصد است.
  • بر اساس این آمار استفاده کاربران از اینترنت ثابت ۱۳ درصد کاهش داشته و در نقطه مقابل ضریب نفوذ اینترنت سیار با رشد ۶ درصدی مواجه شده است.
  • به طور کلی در ایران بیش از ۷۳ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند، ایران از این حیث در جایگاه ۱۵ جهان قرار می‌گیرد.
  • طی سال گذشته ضریب نفوذ تلفن همراه با رشد چشمگیر ۲۵ درصدی به ۱۴۲ درصد رسید. در حال حاضر بیش از ۱۱۸ میلیون خط تلفن همراه فعال در کشور وجود دارد.
  • طبق آمارها، با اضافه شدن ۷ میلیون کاربر جدید به شبکه‌های اجتماعی، تعداد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به ۴۷ میلیون نفر رسید، در واقع ۵۷ درصد کاربران ایرانی اینترنت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

عملکرد تجارت الکترونیک

  • در سال گذشته مجموع حجم کل گردش مالی تجارت الکترونیک در کشور به ۴۲۳۰ هزار میلیارد ریال رسید. از این رقم ۲۹۶۱ هزار میلیارد ریال سهم پرداخت‌ از درگاه الکترونیک و ۱۲۶۹ هزار میلیارد ریال سهم پرداخت در محل و یا سایر روش‌های پرداخت بود.
  • در سال ۹۸ بیش از ۱٫۵ میلیارد تراکنش در حوزه تجارت الکترونیک ثبت شد و میانگین مبلغ هر تراکنش با رشد ۴۹ درصدی به ۲۷۹ هزار تومان رسید.
  • بیش از ۴ درصد کل تراکنش‌های بانکی کشور مربوط به خریدهای اینترنتی از طریق درگاه‌های اینترنتی بانکی است.
  • در سال گذشته مجموع مبلغ خرید‌های اینترنتی به ۲،۹۶۱،۲۶۲،۸۸۲ میلیون ریال رسید. این آمار نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت. همچنین طی سال گذشته خرید اینترنتی به ترتیب در ماه‌های اسفند، بهمن، دی، آذر، مهر و شهریور بیش از ماه‌های دیگر بود.

روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیک

  • در سال ۹۸ حدود ۳۰۰ هزار وبسایت در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت داشتند، از این تعداد بیش از ۶۱ هزار واحد نماد الکترونیک دریافت کردند.
  • واحد‌های کسب و کار الکترونیکی دارای اینماد به تفکیک در دو حوزه کالا و خدمات فعالیت می‌کنند. به طور مشخص ۴۲ درصد واحد‌ها در حوزه کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۲۴ درصد در حوزه کالا و خدمات مشغول به کار هستند.
  • بیشترین تعداد واحد کسب و کار الکترونیکی دارای اینماد با اختلاف فاحش نسبت به دیگر استان‌ها، مربوط به استان تهران است، پس از تهران استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، البرز، مازندران و گیلان بیشترین واحد‌ها را در اختیار دارند.
  • به ترتیب استان‌‌های کهگیوله و بویراحمد، ایلام، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری دارای کمترین تعداد واحدهای کسب و کار الکترونیک دارای اینماد هستند.
  • بیشترین زمینه فعالیت کسب و کارهای الکترونیک مربوط به فروش کالا است، آموزش و خدمات آژانس‌های مسافرتی نیز از دیگر کسب و کارهای الکترونیکی محبوب در ایران است.
  • کسب و کارهایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند، کالا یا خدمات خود را به جز وبسایت در شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن موبایل و پیام‌رسان‌ها نیز ارائه می‌دهند. در این بین سهم شبکه‌های اجتماعی ۶۸ درصد، سهم اپلیکیشن موبایل ۲۶ درصد و سهم پیام‌رسان‌ها نیز ۶ درصد است.

شما می‌توانید گزارش کامل تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۹۸ را از طریق این لینک و همچنین اینفوگرافی این گزارش را از طریق این لینک دریافت کنید.

نوشته گزارش سالانه تجارت الکترونیک ایران ؛ میانگین خرید ۳۰۰ هزار تومان از فروشگاه‌های اینترنتی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .