بالاخره کمپانی مایکروسافت از نخستین دستگاه تاشوی خود با نمایشگر دوگانه رونمایی کرد. این گجت، سرفیس نئو نام دارد و با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰X روانه بازار می‌شود. این پلتفرم تا حدودی به ویندوز ۱۰ شباهت دارد؛ اما برای دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه بهینه‌سازی شده است.

دیروز مایکروسافت با انتشار یک پست اینترنتی به جزئیات بیش‌تری پیرامون ویندوز ۱۰X اشاره کرد. این سیستم‌عامل تا سال آینده در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت؛ اما با این وجود اکنون اطلاعات جالبی پیرامون ویندوز ۱۰X روشن شده است. در وهله نخست بایستی خاطرنشان کرد که ویندوز ۱۰X با ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰S تفاوت دارد. در حال حاضر مایکروسافت، ویندوز ۱۰ را در اختیار مشتریان معمولی قرار داده و ویندوز ۱۰S را صرفا برای کاربران اجراکننده اپلیکیشن‌های فروشگاهی ارایه نموده است. نکته بعدی این‌که حتی با وجود تشابه اسمی میان سرفیس پرو ایکس و ویندوز ۱۰X، این محصول با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و نه ۱۰X عرضه خواهد شد. ویندوز ۱۰X برای دستگاه‌های تاشو با نمایشگر منفرد یا دوگانه طراحی شده است.از جنبه سخت‌افزاری نیز در حال حاضر ویندوز ۱۰X بر روی تراشه‌های ساخت شرکت اینتل اجرا خواهد شد. انتظار می‌رود که در آینده مایکروسافت با AMD نیز همکاری نماید؛ اما اکنون ویندوز ۱۰X صرفا بر روی تراشه‌های اینتلی اجرا خواهد شد.

از آن‌جا که ویندوز ۱۰X بر پایه ویندوز ۱۰ طراحی شده است؛ لذا این سیستم‌عامل از اپلیکیشن‌های عمومی پلتفرم ویندوز و برنامه‌های روبه توسعه تحت وب پشتیبانی خواهد کرد. بعلاوه ویندوز ۱۰X قادر به اجرای اپلیکیشن‌های نگارش‌یافته با رابط برنامه‌نویسی Win32 خواهد بود. با این‌حال وب‌سایت ZDNet تایید کرده که مرورگر Edge مبتنی بر کرومیوم نیز بهینه‌سازی شده و بدون‌نیاز به یک کانتینر اجرا خواهد شد. نکته دیگر مورد اشاره وب‌سایت ZDNet این است که مایکروسافت توانسته بارگذاری سیستم کانتینر را به مواقع لزوم موکول کرده و بدین‌ترتیب در مصرف باتری صرفه‌جویی نماید.

متاسفانه ویندوز ۱۰X فاقد کاشی‌های زنده بوده و با هدف تسهیل دسترسی کاربران، تنها از یک فهرست شامل اپلیکیشن‌ها، اسناد و فایل‌ها میزبانی می‌کند. نخستین طیف از دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰X در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهند شد. مایکروسافت انتظار دارد که برخی شرکای ثالث نظیر شرکت‌های دل و اچ‌پی نیز دست‌به‌کار شده و دستگاه‌های مخصوص خود را توسعه دهند.

نوشته کلیه مواردی که از ورژن جدید سیستم‌عامل ویندوز ۱۰X می‌دانیم اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .
0دیدگاه

ارسال نظر