پس از طرح شایعات طولانی بالاخره کمپانی پاناسونیک از دوربین جدید خود با نام لومیکس S5 رونمایی کرد. این محصول در طیف دوربین‌های کامپکت رده پایین فول‌فریم و بدون آینه طبقه‌بند می‌شود و از امکانات بسیار کامل و چشمگیر در زمینه فیلم‌برداری برخوردار است. لومیکس S5 تمامی امکانات خود را در قالب یک بدنه L-mount جمع‌وجورتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بسیاری از ویژگی‌های کلیدی پاناسونیک S5 مشابه مدل گرانقیمت‌تر S1 هستند. این دوربین از سنسور BSI CMOS مشابه با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل بهره می‌گیرد. همچنین لومیکس S5 قادر به ثبت تصاویر ۹۶ مگاپیکسلی در حالت مولتی‌شات با رزولوشن بالا خواهد بود. تثبیت‌کننده داخلی ۵ محوره تصویر (IBIS) با قابلیت حداکثر ۶٫۵ استاپ کاهش لرزش هنگام استفاده از لنزهای سازگار یکی دیگر از قابلیت‌های این دوربین به‌شمار می‌رود.

لومیکس S5 کلیه امکانات خود را در قالب یک بدنه جمع‌وجورتر ارائه نموده و در عوض پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD و CFExpress از ۲ درگاه کارت حافظه (یکی از نوع UHS-II و دیگری از نوع UHS-I) بهره می‌گیرد. یک نمایشگر LCD با رزولوشن پایین‌تر (دارای ۱٫۸۴ میلیون نقطه) و سوژه‌یاب چشمی الکترونیکی (EVF) با چگالی ۲٫۳۶ میلیون نقطه سایر امکانات دوربین را تشکیل می‌دهند. همچنین از نمایشگر LCD در قسمت فوقانی بدنه دوربین نیز هیچ اثری نیست.

از منظر پیشرفت‌های اعمال شده می‌توان اعلام کرد که پاناسونیک در وهله نخست بر عملکرد فوکوس خودکار، کارآیی در محیط‌های کم‌نور و امکانات ویدیویی تمرکز نموده است. سیستم فوکوس خودکار مورد بازنگری قرار گرفته و به منظور ارتقاء سرعت و دقت با جدیدترین فناوری یادگیری عمیق به‌روزرسانی شده است. همچنین عملکرد سیستم DFD (سنجش عمق از طریق تمرکززدایی) کمپانی برای دستیابی به فوکوس خودکار مداوم نیز ارتقاء یافته است. این موضوع احتمالا به‌معنای کاهش میزان لرزش در ویدیوها خواهد بود.

از جنبه قابلیت‌های عکاسی در روشنایی کم نیز لومیکس S5 به منظور ارائه عملکرد بهینه‌تر در سطوح بالای ISO حین عکاسی یا فیلم‌برداری از قابلیتی موسوم به Dual Native ISO برخوردار است. مقادیر پیش‌فرض ISO در حالت V-Log معادل با ۶۴۰ و ۴۰۰۰ هستند. اما کاربران می‌توانند سطح ISO را تا حداکثر ۵۱۲۰۰ (احتمالا غیرقابل استفاده) افزایش دهند؛ قابلیتی که مشابه آن در دوربین لومیکس S1 نیز قابل دسترس بود.

نهایتا با بررسی قابلیت‌های ویدیویی لومیکس S5 متوجه خواهید شد که دوربین فوق از امکانات فراوانی در این زمینه برخوردار است. همچنین با انتشار به‌روزرسانی فیرم‌ور در آینده احتمالا شاهد ارائه امکاناتی به‌مراتب بیش‌تر خواهیم بود. در زمان عرضه دوربین کاربران قادر به ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه، عمق رنگ حداکثر ۱۰ بیتی با چیدمان ۴:۲:۰ و قابلیت برش APS-C یا ویدیوهای ۴K با سرعت‌های ۳۰p یا ۲۴p، عمق رنگ حداکثر ۱۰ بیتی با چیدمان ۴:۲:۲ و بهره‌گیری از تمامی گستره حسگر هستند.

کاربران در صورت اتصال دوربین به یک ضبط‌کننده خارجی قادر به دریافت خروجی ۴K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه و عمق رنگ ۱۰ بیتی ۴:۲:۲ از طریق کابل HDMI خواهند بود. همچنین کاربران هنگام استفاده از نمایشگر خارجی Atomos Ninja V قادر به دریافت ویدیو‌های RAW در خروجی خواهند بود. از این منظر شما می‌توانید لومیکس S5 را به‌عنوان یک برادر متعادل‌تر، سبک‌‌تر و بسیار ارزان‌تر از دوربین ویدیومحور پاناسونیک S1H یا احتمالا دوربین فول‌فریم GH5 قلمداد نمایید.

پیش‌سفارش دوربین لومیکس S5 پاناسونیک با قیمت‌گذاری ۲۰۰۰ دلاری (صرفا برای دستگاه) یا ۲۳۰۰ دلاری (برای دستگاه همراه با کیت لنز جدید ۲۰ تا ۶۰ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/3.5 تا f/5.6) از روز ۲ سپتامبر (۱۲ شهریورماه) آغاز شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها فروش این دوربین تا اواسط ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. همچنین آن‌دسته از مشتریان ساکن ایالات‌متحده که تا پیش از روز ۳۰ سپتامبر (۹ مهرماه) پیش‌سفارش خود را قطعی نمایند؛ یک لنز ۴۵ میلی‌متری Sigma DG DN با گشودگی دیافراگم f/2.8 را به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

با توجه به قیمت‌گذاری لومیکس S5 بدیهی است که این محصول جزو دوربین‌های پایین‌رده سری S پاناسونیک به‌شمار می‌رود. اگرچه به‌کارگیری واژه “رده پایین” برای این دوربین احتمالا چندان منصفانه نیست؛ زیرا یقینا لومیکس S5 در کلاسی کاملا متفاوت با رقبایی نظیر Canon EOS RP یا Nikon Z5 طبقه‌بندی می‌شود.

نوشته پاناسونیک از دوربین فول‌فریم جدید خود با نام لومیکس S5 رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .