بسته‌ های اینترنتی ویژه برای معلمان

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، شب گذشته به مناسبت هفته دولت، با حضور در برنامه ویژه خبری، به تشریح عملکرد دولت طی ۷ سال گذشته پرداخت. وی همچنین در مورد افق‌های شبکه ملی اطلاعات و بسته ‌‌های اینترنتی ویژه برای معلمان و دانش آموزان صحبت کرد.

وزیر ارتباطات در ابتدا با اشاره به نرخ رشد ایران در حوزه فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آمارهای سازمان جهانی مخابرات، ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید، در دو سال متوالی توانست مقام دوم نرخ رشد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بدست بیاورد. طی این سال‌‎ها دسترسی مردم ایران به خدمات پهنای باند ثابت و همراه به ۷۳ میلیون نفر رسیده است، این دسترسی در گذشته تنها برای ۱۱ میلیون نفر فراهم بود.

آذری جهرمی ادامه داد: سرعت اتصال به شبکه مردم ایران در تمامی مناطق، اعم از شهر، روستا، جاده و غیره با تلفن ثابت یا همراه از سرعت متوسط ۰٫۲۵ مگابیت بر ثانیه به ۷ مگابیت برثانیه رسیده است. این یعنی طی ۷ سال رشدی ۲۷ برابری داشته‌ایم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر رشد چشمگیر استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات تنها ۴۸ محصول خدمات ایرانی را در فضای مجازی ارائه می‌دادند، در حال حاضر این تعداد به ۳۸ هزار محصول توسط ۶ هزار استارتاپ حوزه فناوری اطلاعات رسیده است.

جایگاه پنجم محتوای فارسی در وب

وی ادامه داد: اشتغال مستقیم در بخش فناوری اطلاعات به بیش از ۲۰۰ هزار نفر مستقیم و بیش از ۱٫۵ میلیون نفر به صورت غیرمستقیم رسیده است. همچنین سهم محتوای فارسی در وب با رشد دو برابری از مقام یازدهم به مقام پنجم رسیده است. ما در حوزه تولید محتوای فارسی در سال ۹۲ به طور متوسط پیک ۷ گیگابایت بر ثانیه را داشتیم و این رقم در حال حاضر به پیک ۲۱۰۰ گیگابایت رسیده و رشد ۳۰۰ برابری را داشته است.

چالش‌های شیوع ویروس کرونا برای تحصیل دانش آموزان

وزیر ارتباطات ایران در مورد شیوع ناگهانی ویروس کرونا و ادامه سال تحصیلی به صورت مجازی اعلام کرد: در زمستان گذشته به یکباره با تعطیلی مدارس با ۱۳ میلیون دانش آموز و ادامه سال تحصیلی به صورت مجازی مواجه شدیم، این یک شوک بزرگ بود زیرا در مدت کوتاهی همه خدمات بر روی شبکه منتقل شد و آمادگی برای آموزش از راه دور آن هم بدون هیچ پیشبینی و تمهیداتی، کار بسیار دشواری بود.

آذری جهرمی با اشاره به اپلیکیشن شاد اعلام کرد: با همکاری آموزش و پرورش اپلیکیشن شاد تولید شد. البته این برنامه در ابتدا مشکلات فراوانی داشت اما به مرور زمان ایرادات آن رفع شد. اپلیکیشن شاد در حال توسعه و گسترش است و برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌شود.

بسته‌ های اینترنتی ویژه برای معلمان و دانش آموزان

آذری جهرمی با اشاره به هزینه‌های زیاد برگزاری کلاس آنلاین برای معلمان و دانش آموزان گفت: برگزاری کلاس‌های آنلاین به صورت ویدئویی هزینه‌های گزافی برای دانش آموزان و معلمان دارد. با توجه به برنامه عدالت آموزشی نمی‌خواهیم هیچ دانش آموزی به دلیل مشکلات مالی از تحصیل باز بماند. به همین جهت بسته‌ های اینترنتی ویژه برای معلمان و دانش آموران در نظر گرفته‌ایم که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود. همچنین ترافیک اختصاصی برای استفاده از اپلیکیشن شاد در نظر گرفته شده تا هزینه معلمان و خانواده دانش آموزان کاهش پیدا کند.

موتور جستجو و پیام‌رسان‌های بومی ضعف دارند

وزیر ارتباطات با اشاره به ارائه خدمات پایه‌ای شبکه ملی اطلاعات گفت: وظیفه خدمات پایه‌ای شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات است، طی اتفاقات آبان سال گذشته ضعف ما در حوزه موتورهای جستجو ایرانی مشهود شد. متاسفانه نتوانستیم جواب نیازهای مردم را بدهیم و در این زمینه مردود شدیم. البته در زمینه پیام‌رسان‌ها با تسهیلاتی در نظر گرفته شده و اوضاع مناسب‌تر است.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۴

آذری جهرمی در مورد روند پیشرفت تکمیل برنامه شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد: طبق سند برنامه ریزی شده، شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ باید تکمیل شود. مواردی پایه‌ای مانند موتور جستجو و پیام‌رسان‌ها در اولویت هستند و طی برنامه یکساله تا شهریور ۱۴۰۰ باید ارتقاء پیدا کنند.

وزیر ارتباطات با خاطر نشان کردن جایگاه وزارتخانه در حوزه تامین امنیت شبکه و حریم خصوصی کاربران گفت: برا حفظ امنیت و حریم خصوصی در فضای مجازی هم خود افراد و هم دستگاه‌های مختلف مسئولیت دارند، این وظیفه تنها بر عهده یک نفر یا یک وزارتخانه نیست. صیانت از این حریم برعهده قانون است. فتوای جدید مقام معظم رهبری که اعلام کردند ورود به حریم خصوصی افراد در فضای مجازی حرام است، هنوز به قانون تبدیل نشده، البته ما به کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و پژوهشگاه قوه ‌قضائیه پیشنویسی را تنظیم و به دولت برده‌ایم.

جهرمی در مورد مشکلات به وجود آمده از تحریم‌های آمریکا در حوزه فناوری گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا موجب شده تا همکاری ما با شرکت‌های فناوری دنیا محدود شود و این کار ما را سخت کرده‌ است. البته ما با ابتکار عمل به دنبال رفع نقایص هستیم ولی اصول تعامل در این زمینه باید شفاف باشد.

نوشته وزیر ارتباطات:تکمیل شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴؛ بسته‌ های اینترنتی ویژه برای معلمان در نظر گ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .