تیک‌تاک آمریکا

با وجود این که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا شبکه‌های اجتماعی چینی بین‌المللی، از جمله تیک‌تاک و WeChat را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور می‌داند، اما ناظران و تحلیلگران متعقدند که ممنوعیت این شبکه‌ها در آمریکا تبعات بسیار منفی خواهد داشت. مینگ‌چی کو، از تحلیلگران نام‌آشنا و معتبر اپل تخمین زده است که در صورت ممنوعیت این شبکه‌، فروش آیفون‌های اپل در سراسر جهان تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. البته، در این رقم در صورت ممنوعیت WeChat نیز بیشتر شده و فروش آیفون‌های اپل کمتر هم می‌شود. این تحلیلگر در ادامه صحبت‌های خود افزود: “در صورت ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی چینی در آمریکا، فروش سایر محصولات اپل نیز تا ۲۵ درصد افت می‌کند.”

مینگ‌چی کو در یادداشتی که توسط دو سایت AppleInsider و MacRumors منتشر شده است، نوشت: “از آن‌جایی که اپلیکیشن WeChat برای کاربرانی چینی بسیار مهم بوده و کاربران این کشور برای ارتباط با یکدیگر، پرداخت‌ها، تجارت الکترونیک، مطالعه اخبار و سایر امور خود از WeChat استفاده می‌کنند، من اعتقاد دارم که فروش آیفون در چین با کاهش بسیار زیادی روبه‌رو خواهد شد.”

تیک‌تاک آمریکا

کو معتقد است که اگر ممنوعیت استفاده از WeChat در آمریکا عملی شود، اپل مجبور خواهد شد که آن را از فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌استور حذف کند. البته، اپل هنوز درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است.

کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید درباره این که ترامپ از باقی ماندن دو اپلیکیشن تیک‌تاک و WeChat در اپ‌استور اپل مانع خواهد شد یا خیر نیز صحبت نکرد و به خبرنگاران پاسخ نداد. وی گفت: “دولت متعهد است که از مردم آمریکا در برابر هرگونه تهدید سایبری محافظت کند و این نرم‌افزارها مقادیر قابل توجهی از داده‌های شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. این داده‌ها در توسط دولت جمهور خلق چین قابل دسترسی بوده و می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.” مک‌انانی در جریان کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه گفته بود: “تیک‌تاک سوابق مستندی برای سانسور آزادی بیان داشته و مطابق با خواسته‌های پروپاگاندای حزب کمونیست چین عمل می‌کند و ما در مورد داده‌های کاربران آمریکایی بسیار حساس هستیم.”

تیک‌تاک آمریکا

با توجه به سخنان سخنگوی کاخ سفید، تحلیلگران در تلاش هستند تا بدانند که آیا دولت ترامپ این دو اپلیکیشن را از فروشگاه‌های نرم‌افزاری، مثل اپ‌استور اپل حذف خواهد کرد یا خیر. دونالد ترامپ نیز طی یک سال اخیر به دلیل تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌هایی همچون اعمال تعرفه برای کالاهای وارداتی که برای مصرف‌کننده باعث افزایش قیمت نهایی می‌شود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

چنین اقداماتی از سوی ترامپ باعث می‌شود که کمپانی‌های مختلفی برای جلوگیری از ممنوعیت‌های مربوطه وارد عمل شوند. به عنوان نمونه، شرکت بزرگ مایکروسافت برای خرید یک بخش یا تمامی بخش‌های تیک‌تاک، با مالک این شرکت وارد مذاکره شده است. این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیارد بار در جهان دانلود شده و ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در ایالات متحده آمریکا دارد. هرچند مدتی پیش، شرکت مالک تیک‌تاک اعلام کرده بود که برای جلوگیری از ممنوعیت شبکه اجتماعی خود در آمریکا شکایت می‌کند.

مینگ‌چی کو اظهار کرد که اگر اپل با ممنوعیت دولت آمریکا برای باقی ماندن WeChat در اپ‌استور موافقت کند، مجبور می‌شود که این نرم‌افزار را از اپ‌استور هندوستان نیز حذف کند، چرا که دولت هندوستان هم در ماه ژوئن استفاده از این نرم‌افزار را ممنوع کرده بود.

کو درباره سناریو اعمال ممنوعیت‌ها صحبت می‌کند. او گفت که اگر این ممنوعیت‌ها اجرایی شوند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اپل مجبور می‌شود که نرم‌افزارهای چینی را از اپ‌استور آمریکا حذف کند. در این سناریو احتمالا فروش آیفون تا ۶ درصد و فروش سایر دستگاه‌ها کمتر از ۳ درصد کاهش می‌یابد.

تیک‌تاک آمریکا

تحلیلگر معتبر اپل در یادداشت خود گفت: “از لحاظ تئوری، دولت ایالات متحده به اپل صدمه‌ای نمی‌زند. اما با این حال، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به‌زودی برگزار می‌شود و ما تصور می‌کنیم که ممکن است ترامپ استراتژی‌های تهاجمی‌تری را برای انتخابات در نظر داشته باشد که در میان آن‌ها می‌توان به درخواست از اپل برای حذف WeChat از اپ‌استور جهانی اشاره کرد.”

نوشته ممنوعیت تیک‌تاک و WeChat در آمریکا فروش آیفون‌های اپل را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .
0دیدگاه

ارسال نظر