مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات

امروز مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل ترافیکی (IPX) افتتاح شدند. مراسم افتتاحیه این دو مرکز در بومهن و با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، حسین فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، ابولحسن فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی و جمعی از نمایندگان مجلس و معاون وزرا برگزار شد.

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اشاره شده در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات است، این مرکز خدمات پایه‌ای بااهمیتی را در سطح عمومی و گسترده ارائه می‌دهد. این مرکز بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات کاربردی توسط دولت و بخش خصوصی محسوب می‌شود. این پروژه از ابتدای سال در دستور کار شرکت ارتباطات زیر ساخت قرار گرفته و حالا در مدت کمتر از شش ماه فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید.

پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجو، رایانامه و همچنین دیگر خدمات ضروری جزوی از بخش کاربردی شبکه ملی اطلاعات هستند. ظرفیت این مرکز در فاز نخست با تعداد ۱۰۰ رک و با استعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و نزدیک ۵۰۰ سرور دیگر در حوزه خدمات موتورهای جستجو آماده بهره‌برداری در بخش خدمات پایه‌ای شبکه ملی اطلاعات است.

مرکز تبادل ترافیکی شبکه ملی اطلاعات نیز با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه طراحی شده که کمک خواهد کرد تا محتوای تولید شده در محل به شبکه توزیع اتصال پیدا کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، افتتاح این دو مرکز گام مهم و موثری در بهبود کیفیت خدمات پایه‌ای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات ظرفیت خوبی برای تولید اشتغال دارد و از استارتاپ‌هایی که در حوزه خدمات پایه حرفی برای گفتن دارند و به اشتغال در این حوزه کمک می‌کنند، استقبال و میزبانی خواهد شد.

وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه این مرکز اعلام کرد: مرکز ملی اطلاعات، ضامن رشد اقتصاد دیجیتال و اشتغال جوانان کشور است. این شبکه تاثیر بسزایی در کیفت و امنیتی اتصال شبکه داخلی دارد، در سال ۹۶ با هر حمله اینترنتی بر روی شبکه، کلیه اتصالات قطع می‌شد. اما امروز با شبکه ملی اطلاعات، جلوی سهمگین‌ترین حملات بر روی گیت‌وی گرفته می‌شود و شبکه بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: اخباری در مورد هزینه ۴۰۰ میلیاردی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات منتشر شده است، از ابتدای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکنون ظرفیت آن از حدود ۶۰۰ گیگابایت به ۲۰ هزار گیگابایت برثانیه رسیده است، همچنین راه اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و چهار مرکز فناوری اطلاعات برای پایداری شبکه از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است. برای حفظ و پایداری شبکه ملی اطلاعات رقم ۴۰۰ میلیارد تومان عدد بزرگی نیست.

نوشته مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل ترافیکی (IPX) افتتاح شدند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .