روز گذشته شرکت انویدیا از نسل جدید کارت‌های گرافیکی سری RTX 30 رونمایی کرد. بدین‌ترتیب شاهد معرفی ۳ کارت گرافیکی جدید با اسامی RTX 3080، RTX 3090 و RTX 3070 مبتنی بر معماری Ampere بودیم. این محصولات با وعده پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه پردازش رستر و محتوای ۳ بعدی از طریق ردیابی پرتوی عرضه خواهند شد.

RTX 3090 پرچم‌دار سری جدید کارت‌های گرافیکی شرکت انویدیا به‌شمار می‌رود. طراحی ظاهری این مدل از کارت‌های گرافیکی سری Titan RTX الهام گرفته شده است. عملکرد RTX 3090 در مقایسه با سری Titan RTX حدودا ۵۰ درصد ارتقاء یافته است. حتی بر اساس ادعای انویدیا این کارت گرافیکی قادر به پردازش تصاویر ۸K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه در بسیاری از بازی‌های برتر خواهد بود.

RTX 3090 همانند Titan RTX مجهز به ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X است؛ اما عملکرد حافظه در RTX 3090 به‌مراتب سریع‌تر خواهد بود. همچنین این کارت گرافیکی دارای طراحی اسلات سه‌گانه جدید همراه با فن‌های محوری دوگانه است. به گفته کمپانی این فن‌ها در مقایسه با نمونه مورد استفاده در Titan RTX حدودا ۱۰ برابر کم‌صداتر بوده و ۳۰ درجه خنک‌تر عمل می‌کنند. RTX 3090 با قیمت‌گذاری خیره‌کننده ۱۴۹۹ دلاری عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت‌گذاری ۱۲۹۹ دلاری کارت گرافیکی RTX 2080 Ti (در زمان عرضه) به‌مراتب گران‌تر است. با این‌حال قیمت‌گذاری این محصول در مقایسه با برچسب قیمتی ۲۴۹۹ دلاری Titan RTX (در زمان عرضه) ارزان‌تر است. کارت گرافیکی RTX 3090 از روز ۲۴ سپتامبر (۳ مهرماه) در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

کارت گرافیک بعدی RTX 3080 نام دارد. این محصول یک پرچم‌دار کاربردی برای اکثر کاربران قلمداد می‌شود. بر اساس اعلام انویدیا عملکرد RTX 3080 در مقایسه با نسخه معمولی RTX 2080 حدودا ۲ برابر ارتقاء یافته است. این کارت گرافیکی از ۱۰ گیگابایت حافظه GDDR6X با طراحی جدید و ارتقایافته بهره خواهد برد. پهنای باند حافظه معادل ۱۹ گیگابیت برثانیه بوده و به گفته انویدیا این کارت گرافیکی قادر به پردازش مداوم محتوای ۴K با سرعت ۶۰ فریم برثانیه خواهد بود.

RTX 3080 با برچسب قیمتی ۶۹۹ دلاری عرضه می‌شود. این رقم مشابه قیمت‌گذاری کارت گرافیکی RTX 2080 Super در زمان عرضه آن است. فروش RTX 3080 از روز ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریورماه) آغاز خواهد شد.

نهایتا آخرین محصول RTX 3070 نامگذاری شده است. این محصول جالب‌ترین گزینه محسوب می‌شود؛ چرا که بر اساس ادعای انویدیا عملکرد کارت گرافیکی RTX 3070 در مقایسه با RTX 2080 Ti سریع‌تر است. چنین ادعایی در صورت واقعیت بسیار جسورانه به‌نظر می‌رسد. همچنین RTX 3070 در مقایسه با ورژن اصلی RTX 2070 به‌طور متوسط ۶۰ درصد سریع‌تر است. این محصول با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 عرضه می‌شود و به گفته انویدیا گزینه‌ای مناسب برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۴K و ۱۴۴۰p است. با توجه به مشخصات و قابلیت‌های کارت گرافیکی RTX 2080 Ti چنین ادعایی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

RTX 3070 با قیمت‌گذاری ۴۹۹ دلاری عرضه می‌شود. این رقم مشابه قیمت‌گذاری کارت گرافیکی RTX 2070 Super در زمان عرضه آن است. همچنین RTX 3070 در ماه اکتبر روانه بازار خواهد شد.

انویدیا در کارت‌های گرافیکی جدید سری RTX 30 مبتنی بر معماری Ampere اصلاحات متعددی را اعمال نموده و از چند مشخصه کلیدی جدید نیز رونمایی کرده است. بخش عمده‌ای از پردازش سخت‌افزاری روی این GPUهای جدید توسط هسته‌های CUDA انجام می‌شود. بر اساس اعلام کمپانی در این هسته‌ها توان ورودی داده‌های اعشاری ۳۲ بیتی (FP32) از طریق معماری تورینگ ۲ برابر شده و توان پردازشی سایه‌زنی نیز به ۳۰ بیلیون عمل اعشاری در هر ثانیه (۳۰ ترافلاپس) افزایش یافته است. در هسته‌های جدید و نسل دومی RT توان ورودی در مقایسه با معماری تورینگ ۲ برابر شده و توان پردازشی تراشه در زمینه ردیابی پرتوی، سایه‌زنی و محاسبات همزمان به ۵۸ ترافلاپس رسیده است. نهایتا هسته‌های نسل سومی Tensor دارای توان ورودی ۲ برابری نسبت به معماری تورینگ بوده و از توان پردازشی معادل با ۲۳۸ ترافلاپس برخوردار هستند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ ۲ مدل از ۳ کارت گرافیکی جدید مجهز به حافظه سریع‌تر GDDR6X هستند. انویدیا برای تولید این حافظه‌ها با کمپانی میکرون همکاری نموده است. کارت‌های گرافیکی جدید مبتنی بر معماری Ampere از یک فرایند سفارشی و جدید موسوم به ۸N Nvidia بهره می‌گیرند؛ فرآیندی که توسط سامسونگ تولید می‌شود. همچنین کارت‌های جدید مجهز به قابلیت RTX IO هستند. این مشخصه امکان بارگذاری سریع مبتنی بر GPU، فشرده‌سازی داده‌های گرافیکی بازی و شتاب‌دهی حداکثر ۱۰۰ برابری عملیات ورودی/خروجی در مقایسه با هارد درایورها و APIهای ذخیره‌سازی سنتی را فراهم می‌کند. همچنین مشخصه RTX IO به منظور کاهش بار پردازشی CPU و انتقال آن به GPU با API ویندوزی Microsoft DirectStorage هماهنگی کامل دارد.

کارت‌های گرافیکی تولید شده توسط انویدیا از الگوی طراحی یکپارچه و منحصربه‌فرد همراه با فن محوری دوگانه برخوردار هستند. کمپانی ادعا می‌کند که عملکرد خنک‌کنندگی این فن‌ها نسبت به گذشته ۲ برابر ارتقاء یافته است. همچنین این کارت‌ها با کانکتورهای برق ۱۲ پینی جدیدا معرفی شده توسط انویدیا و همچنین کانکتورهای ۸ پینی فعلی روی منابع تغذیه مجهز به آداپتور سازگاری خواهند داشت.

بعلاوه کارت‌های گرافیکی جدید سری RTX 30 مجهز به کانکتور پرطرفدار HDMI 2.1 برای دارندگان تلویزیون‌های ۸K 60p و ۴K 120p هستند. این درگاه امکان انتقال سیگنال‌های ۸K با نرخ ۶۰ هرتز یا سیگنال‌های ۴K با نرخ ۱۴۴ هرتز از طریق یک کابل HDMI را فراهم می‌کند. نهایتا کارت‌های جدید مبتنی بر معماری Ampere به نخستین GPUهای مستقل با قابلیت پشتیبانی کامل از کدک AV1 تبدیل خواهند شد. AV1 یک جایگزین متن‌باز برای کدک HEVC/VVC به‌شمار رفته و از سوی چندین شرکت مختلف پشتیبانی می‌شود؛ اما تاکنون هیچ‌گونه سخت‌افزار اختصاصی برای شتاب‌دهی به آن موجود نبود؛ موضوعی که سرعت به‌کارگیری این کدک را کاهش داد.

جدول کامل مقایسه مشخصات کارت‌های گرافیکی جدید سری RTX 30

همچنین شرکت انویدیا از ۳ مشخصه نرم‌افزاری جدید با اسامی Reflex، Broadcast و Omniverse Machinima رونمایی کرد. Nvidia Reflex شامل مجموعه‌ای از امکانات است که با هدف بهینه‌سازی و سنجش تاخیر طراحی شده‌اند. یکی از این مشخصه‌ها Nvidia Reflex Low-Latency Mode نام دارد و در بازی‌های Apex Legends، Call of Duty: Warzone، Fortnite و Valorant قابل دسترس است. این مشخصه میزان تاخیر را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. همچنین مشخصه Nvidia Reflex Latency Analyzer قادر به تشخیص فرامین ورودی از موس و سپس اندازه‌گیری زمان موردنیاز برای تغییر پیکسل‌ها روی نمایشگر است. کلیه نمایشگرهای مجهز به مشخصه G-Sync 360HZ که توسط کمپانی‌های ایسر، Alienware، ایسوس و MSI تولید می‌شوند؛ از قابلیت Reflex Latency Analyzer برخوردار هستند.

Nvidia Broadcast یک پلاگین است که با استفاده از افکت‌های شتاب‌یافته RTX مبتنی بر هوش مصنوعی کیفیت میکروفون‌ها و وبکم‌ها را ارتقاء می‌دهد. این فرآیند از طریق حذف نویز صوتی، افکت‌های پس‌زمینه مجازی و فریم‌یابی خودکار وبکم انجام می‌شود. این مشخصه پیش‌تر به‌صورت آزمایشی و محدود مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

مشخصه Nvidia Omniverse Machinima به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای بازی به تولید ویدیوهای سینمایی شخصی خود بپردازند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند ابزارهای موردنیاز را از بازی‌های قابل پشتیبانی دریافت نموده و با استفاده از وبکم و هوش مصنوعی اقدام به خلق شخصیت‌ها، افزودن حرکات فیزیکی با کیفیت بالا و انیمیشن‌های صدا و چهره و انتشار یک فیلم با کیفیت سینمایی نمایند. به منظور ارتقاء دقت فیزیکی، شبیه‌سازی نور، اشیاء و هوش مصنوعی مشخصه Omniverse Machinima از یک ابزار نمایشی با قابلیت ردیابی مسیر و یک موتور بهره می‌گیرد.

همچنین انویدیا با انتشار یک به‌روزرسانی قابلیت پشتیبانی از امکانات RTX را به عناوین جدید بازی‌ها اضافه خواهد کرد. Fortnite و Call of Duty: Black Ops Cold War از جمله عناوین جدید با قابلیت پشتیبانی از ردیابی پرتوی به‌شمار می‌روند. بازی فورتنایت از قابلیت‌های بازتاب پرتوهای ردیابی شده، سایه‌ها، نورپردازی عمومی و انسداد محیطی بهره‌مند خواهد شد. بازی‌های Boundary، Bright Memory Infinite، Call of Duty: Black Ops Cold War، Cyberpunk 2077، Fortnite، Ready or Not، Scavengers و Watch Dogs: Legion نیز از جمله عناوینی هستند که مشخصه DLSS را دریافت می‌کنند.

کارت‌های گرافیکی سری RTX 30 در ۲ نسخه استوک و اورکلاک شده توسط کارخانه عرضه خواهند شد. ورژن‌های اورکلاک شده این کارت‌ها توسط تولیدکنندگانی نظیر Asus، Colorful، EVGA، Gainward، Galaxy، Gigabyte، Innovision 3D، MSI، Palit، PNY و Zotac روانه بازار می‌شوند. همچنین انویدیا نیز شخصا نسبت به فروش مدل‌های Founders Edition از طریق وبسایت خود اقدام خواهد کرد. بعلاوه این کارت‌ها در سیستم‌های پیش‌ساخته کمپانی‌هایی نظیر CyberPower PC، Digital Storm، Falcon NW، IBUYPOWER، Maingear، Origin، NZXT، Puget و سایر شرکت‌ها به‌کار گرفته خواهند شد.

نوشته شرکت انویدیا از کارت‌های گرافیکی جدید سری RTX 30 رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .