نشریه بلومبرگ اخیرا فهرستی از مدیران عامل شرکت‌های مختلف با بیش‌ترین میزان دریافتی طی سال گذشته را منتشر کرد. بر این اساس در سال گذشته تیم کوک؛ مدیرعامل اپل بیش از ۱۳۳ میلیون دلار درآمد داشته است. این رقم شامل حقوق ۳ میلیون دلاری، پاداش ۷٫۷ میلیون دلاری، ۱۲۲٫۲ میلیون دلار پاداش حاصل از سهام و ۸۸۴ میلیون دلار مزایای شغلی است. به‌طور کلی تیم کوک در فهرست مدیران عامل با بیش‌ترین میزان درآمد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا با درآمد کلی ۵۹۵٫۳ میلیون دلاری طی سال ۲۰۱۹ به پردرآمدترین مدیرعامل جهان تبدیل شد.

سال گذشته تیم کوک عنوان دومین مدیرعامل پردرآمد جهان را به خود اختصاص داد

ساندر پیچای؛ مدیرعامل آلفابت (یکی از زیرمجموعه‌های شرکت گوگل) یکی دیگر از مدیرعامل‌های کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون، تبلت، اسمارت‌واچ و محصولاتی از این دست به‌شمار می‌رود. نامبرده با کسب درآمد ۸۶٫۲ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۹ عنوان هشتمین مدیرعامل پردرآمد جهان را به خود اختصاص داد. حقوق سالیانه ۶۵۰ هزار دلاری در کنار پاداش ۸۲٫۲ میلیون دلاری سهام و مزایای شغلی ۳٫۴ میلیون دلاری درآمد فوق‌العاده‌ای را برای وی رقم زد. بررسی وضعیت درآمدی ساتیا نادلا؛ مدیرعامل مایکروسافت نیز احتمالا خالی از لطف نخواهد بود. مجموع دریافتی این مدیر اجرایی طی سال گذشته تنها معادل ۷۷٫۳ میلیون دلار بود و بدین‌ترتیب نامبرده به نهمین مدیرعامل پردرآمد در ایالات‌متحده طی سال گذشته تبدیل شد. وی در کنار حقوق ۲٫۳ میلیون دلاری از پاداش ۱۰٫۸ میلیون دلاری، پاداش همسان‌سازی ۶۴ میلیون دلاری و مزایای شغلی ۱۱۱ هزار و ۴۰۰ دلاری بهره‌مند شد.

تیتر خبری منتشر شده در ۲۶ آگوست سال ۲۰۱۱ که از قرارداد ۱۰ ساله اپل با تیم کوک حکایت دارد

سارا اندرسون؛ مدیر پروژه اقتصاد جهانی در انستیتوی مطالعات سیاسی پیش‌تر اعلام کرد: “پرداخت مبالغ بیش از حد احتمالا به‌دلیل وجود مخاطرات سیستمیک برای اکثر شرکت‌های حاضر در وال‌استریت بسیار خطرناک است. پرداخت دستمزدهای سربه فلک کشیده در تمامی شرکت‌های آمریکایی مشوق بسیاری از رفتارهای زیان‌بار محیطی و اجتماعی خواهد بود. به عقیده من چنین پدیده‌ای در بسیاری از حوزه‌ها از جمله فناوری تا حدود زیادی به یک امر متداول تبدیل شده است.”

بخشی از پاداش سهامی که طی سالیان گذشته به این مدیران اعطاء شده بود؛ در حال حاضر واگذار شده است. بخشی از سود سهام ۱۲۲٫۲ میلیون دلاری دریافت شده توسط تیم کوک طی سال گذشته از سهام هنگفت ۱ میلیون دلاری اهدا شده به وی در سال ۲۰۱۱ ناشی شده است. این گزینه یکی از آیتم‌های پکیج مالی پیشنهاد شده به تیم کوک؛ دومین و آخرین مدیرعامل اپل پس از مرگ استیو جابز محسوب می‌شود. استیو جابز نخستین بار در سال ۲۰۰۹ از حرفه خود کناره‌گیری کرد و چند ماه بعد مجددا به فعالیت پیشین خود بازگشت؛ اما فعالیت مجدد وی تنها تا آگوست سال ۲۰۱۱ ادامه پیدا کرد. به‌دنبال استعفای جابز هیئت مدیره شرکت بایستی ثبات خود را نمایش می‌داد؛ لذا آن‌ها سهامی با ارزش ۳۸۳ میلیون دلاری (در آن مقطع زمانی) را به تیم کوک اهدا کردند. کمتر از ۲ ماه بعد یکی از بنیان‌گذاران اپل درگذشت.

اسامی سایر مدیران اپل که طی سال‌های گذشته به درآمدهای هنگفتی دست یافتند بدین شرح است:

  • لوکا ماستری؛ معاون و مدیر ارشد مالی (۲۵٫۲ میلیون دلار شامل پاداش سهام)
  • کیت آدامز؛ معاون ارشد، دبیرکل و مدیر مجمع عمومی اپل (۲۵٫۲ میلیون دلار شامل پاداش سهام)
  • دیردر اوبراین؛ معاون ارشد واحد خرده فروشی (۱۹٫۲ میلیون دلار شامل پاداش سهام)
  • جف ویلیامز؛ مدیر ارشد عملیاتی (۲۵٫۲ میلیون دلار شامل پاداش سهام)
  • آنجلا آرنتز؛ معاون ارشد پیشین واحد خرده فروشی (۲۲٫۳ میلیون دلار شامل پاداش سهام). این فرد در اوایل سال اپل را ترک کرد.

در سال گذشته ۴ نفر از مدیرعامل‌ها با بیش‌ترین میزان دریافتی در صنعت فناوری فعال بودند. رابرت سوان؛ مدیرعامل پیشین اینتل یکی از اشخاصی است که پیش‌تر به نام وی اشاره‌ نشد. مجموع دریافتی ۹۹ میلیون دلاری این شخص طی سال گذشته موجب شد تا وی به هفتمین مدیرعامل پردرآمد در ایالات‌متحده تبدیل شود.

از زمان مرگ استیو جابز و جانشینی تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل ثابت اپل ارزش سهام این شرکت بیش از ۶ برابر افزایش یافته است

هیئت مدیره اپل معتقد است که پرداخت چنین مبالغ هنگفتی توجیه‌پذیر خواهد بود؛ چرا که بخش عمده‌ای از این پرداخت‌ها مدیون رشد مطلوب ارزش سهام اپل بوده و با توجه به استقبال بالا از سهام اپل در تمام طول هفته، مدیران کمپانی به‌دلیل افزایش ثروت سرمایه‌گذاران مبالغی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. قرارداد تیم کوک با اپل پس از سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد. تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل اپل در ایجاد تحولاتی نظیر افزایش اندازه نمایشگرهای آی‌فون، استفاده از پنل‌های اولد، طراحی مجدد سیستم فیس آی‌دی، به‌کارگیری نمایشگرهای ناچ‌دار و مواردی از این دست نقش‌آفرینی کرد. همچنین در دوران مدیریت وی محصولات بسیار محبوبی از جمله اپل واچ و ایرپادز نیز روانه بازار شدند. هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم تیم کوک برای مدت ۱۰ سال دیگر به فعالیت در اپل ادامه دهد. با رونمایی کمپانی از محصول بزرگ بعدی خود یعنی اپل گلس، تیم کوک نیز احتمالا به فعالیت خود در اپل پایان خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌ها گجت پوشیدنی واقعیت‌افزوده اپل احتمالا در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.

در حالت عادی انتظار می‌رود که قرارداد جدید با آقای کوک شامل مشوق‌های بیش‌تری از جمله پاداش‌ سهام کلان‌تر باشد؛ اما امروزه و در این سن و سال دستمزد مدیران بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. لذا جالب خواهد بود که ببینیم اپل و مدیرعامل آن با انعقاد چه نوع قراردادی موافق هستند.

نوشته تیم کوک؛ مدیرعامل اپل در پایان سال آینده بازنشسته خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .
0دیدگاه

ارسال نظر