بزرگترین دیتا سنتر ایران

به گزارش آی‌تی‌رسان، محمد جواد آذری جهرمی در خردادماه با حضور در محل پارک علم و فناوری پردیس، اعلام کرد که فاز اول بزرگ‌ترین مرکز داده ایران در حوزه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

روز گذشته حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پیامی توییتری اعلام کرد که آخرین مراحل آماده سازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در حال احداث است و این مرکز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

حمید فتاحی در توییت خود توضیح داد که فاز اول این مرکز با ظرفیت ۱۰۰ رک، خدمات ابری و پایه‌ای شبکه ملی اطلاعات را فراهم می‌سازد.

این مرکز داده که در کنار منطقه پارک علم و فناوری پردیس بنا شده، به عنوان قطب مرکز داده کشور شناخته می‌شود. طبق گفته وزیر ارتباطات، این پروژه با سرمایه ۴۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری می‌رسد.

فاز اول این مرکز به جهت افزایش ظرفیت خدمات ابری و پایشی شبکه ملی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیام‌رسان‌ها و موتورهای جستجو بومی بخشی از خدمات پایشی شبکه ملی اطلاعات هستند.

مرکز داده یا دیتاسنتر به محلی گفته می‌شود که اطلاعات و داده‌های سایت‌ها و ابزارهای اینترنتی در آن ذخیره و جمع‌آوری می‌شود. دولت برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به جهت بهبود خدمات برخط از جمله سرعت، امنیت، توسعه ابزارها و اپلیکیشن‌های بومی و…، اقدام به تولید مراکز داده در تهران و در دیگر مراکز استان‌ها کرده و در حال حاضر فاز اول بزرگ‌ترین مرکز داده ایران در حوزه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسیده است.

طی سه ماه گذشته، مرکز داده ایرانسل در تهران با بودجه ۱۱۰۰ میلیارد و بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال غرب با سرمایه ۳۵۰ میلیاردی در تبریز راه‌اندازی شدند.

به جز دیتاسنترهای دولتی، برخی از اپراتورها، شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات اینترنتی و به ویژه بانک‌ها، مراکز داده اختصاصی خود را احداث کرده‌اند.

نوشته بزرگترین مرکز داده کشور به بهره‌برداری نزدیک شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .