وزیر ارتباطات روز گذشته اعلام کرد که نزدیک به ۸۶ هزار مدرسه در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. این اقدام در راستای هوشمند‌ سازی مدارس و عدالت آموزشی بوده و ابتدا قرار بود تا پایان سال گذشته اجرایی شود. با وجود تاخیر شش ماهه، حالا اکثر مدارس در کشور با فیبر نوری به اینترنت متصل هستند و مقدمات لازم برای هوشمند سازی مدارس انجام شده است.

امیر قدیری مدیر کل دفتر رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و مدیر پروژه هوشمند سازی مدارس با اعلام انعقاد تفاهم نامه همکاری با آموزش و پرورش اعلام کرد: آغاز طرح هوشمند سازی مدارس به دهه ۸۰ باز می‌گردد، طبق ماده ۶۹ قانون وزارت ارتباطات موظف شده با همکاری آموزش و پرورش پروژه هوشمند سازی مدارس را برای تمامی دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند. این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شد.

قدیری ادامه داد: پروژه هوشمند سازی مدارس با نام “دانا” در سطوح مختلف آغاز شده است. لایه اول به موضوع زیرساخت می‌پردازد که در واقع همان ارتباط مدارس به شبکه ملی اطلاعات است. لایه دوم نیز به تولید محتوای مفید و آموزشی برای مدارس اشاره دارد، در این لایه اجازه ورود کسب و کارهای مرتبط با این حوزه جهت تو لید محتوا داده می‌شود. تولید محتوای آموزشی در ۲۰ حوزه شامل آزمون‌های درسی آنلاین، نرم افزارهای مدیریت مدرسه و خدمات کتاب‌های درسی دیجیتال و غیره تعریف شده است.

مدیر پروژه هوشمند سازی مدارس با تاکید بر رعایت پروتکل‌های مختلف برای تولید محتوا اعلام کرد: ما برای تولید کنندگان محتوا پروتکل‌های مختلف در حوزه‌های امنیت، حریم خصوصی و کیفیت فنی تعریف کرده‌ایم تا شاهد نشست اطلاعات ۱۵ میلیون دانش آموز کشور که تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند، نباشیم.

امیر قدیری در مورد مشوق‌هایی که برای ورود کسب و کارها به این حوزه در نظر گرفته شده گفت: ما برای تشویق کسب و کارها و استارتاپ‌ها به جهت ورود به حوزه خدمات و محتوای آموزشی، اعطای وام از محل وجوه اداره را در اولویت قرار داده‌ایم. همچنین اختصاص فضای کاری مشترک نیز برای رشد و شکوفایی شرکت‌های نوپا در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: انتنظار داریم معلمان و آموزش و پرورش در زمینه تولید، اصلاح و پالایش محتوا و ارائه خدمات با ما همکاری داشته باشند.

نوشته اعطای وام برای حمایت از کسب و کارها جهت ورود به پروژه هوشمند‌سازی مدارس اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

منبع

تمامی مطالب به صورت rss از وب سایت های مرجع دریافت شده است .